vrijdag 31 oktober 2014

Even wat achtergrond...

Als je pas een paar weekjes hier meeleest,
(en laten we eerlijk zijn,
heel veel langer kan ook niet
want de blog bestaat pas sinds 22 september)
dan is je misschien niet duidelijk
waar die ondertitel van de blog
'Over koken in een AGA en gezond en lekker eten'
vandaan komt.

Laat ik je dan zeggen dat er het laatste jaar,
misschien anderhalf jaar,
heel veel veranderd is in het voedingspatroon van ons gezin!
En nog steeds ben ik constant zoekende,
en Ernst en de kinderen volgende,
naar hoe ik gezond en lekker ons gezin kan voeden.

Vorige maand schreef ik daarover
in het wijkblad waar ik al jaren een column voor schrijf,
en het leek me leuk die column hier ook te plaatsen:

  
Sinds een tijdje ben ik anders aan het eten. Eigenlijk sinds we in april onze AGA Cooker met 4 ovens kregen, of nee, sinds we in februari op een congres over voeding waren. Of eigenlijk is het nog langer geleden, zo sinds we vorig jaar november ons abonneerden op het wekelijkse groentepakket van een biologisch tuinderij, of misschien wel sinds we juli dat jaar op Croy pas echt goed kennis maakten met dat lieve tuinderskoppel en hun heerlijke verse groentes! 

Och, eigenlijk doet het er ook niet zoveel toe. Feit is dat we sinds een jaar anders eten en dat voor mij hele schone vruchten afwerpt! De laatste tijd krijg ik vaak te horen dat ik er goed uitzie en dat kan ik alleen maar beamen. Waar ik jarenlang in de spiegel een overgevoelig reagerende huid zag, zie ik nu blij verrast elke keer weer een gave huid met een gezonde glans. Waar ik jarenlang me ergerde aan mijn dunne pluizige haar wat ik niet mooi los kon dragen, lijkt mijn haar nu voller, glanzender en beter in model. En de kilo’s die er sinds de geboortes van de kinderen bijgekomen zijn, zijn er nu weer langzaam af aan het gaan. 

En dit alles niet door af te zien, nee, het gebeurde me allemaal ongemerkt. Simpelweg doordat ik voedingsmiddelen vervangen heb door andere. Wat voorbeelden van producten die nu volop in mijn voedingspatroon zitten, maar waar ik tot een jaar geleden nog nooit van gehoord had: citroenwater op nuchtere maag, kefir, rauwe (buffel)melk, kokosolie, ghee en sole. En dan zijn er nog een flink aantal producten die ik wel kende, maar eigenlijk nooit at. Maar wat een verschil maakt bijvoorbeeld een zelfgetrokken bottenbouillon!

Kant en klare mixen gebruik ik niet meer. Ik maak bijna alles vers zelf. Ik experimenteer en lees ontzettend veel over voeding om te weten waarmee en hoe ik het beste kan experimenteren. En ja, dat kost me ontzettend veel tijd. Ik ben er omgerekend een paar volledige werkdagen per week mee bezig. Maar ik geniet ervan en met mij mijn gezin. 

Niet te geloven wat voeding voor je gezondheid kan doen! Zelfs onze, tot voor kort, al-wat-gezond-is-wantrouwende kinderen prijzen nu regelmatig vol vuur mijn experimenten aan bij hun vriendjes. Wat een overwinning!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten