zondag 16 november 2014

Fermenteer de hele wereld rond!

"Fermenteer
de hele wereld rond!"
dat was een van de gevleugelde uitspraken
die Fermenpeer, alias Peter van Berckel,
zaterdag deed bij de workshop Groentenfermenteren
die Ernst en ik deden bij de Groene Kookacademie.

We kregen uitleg over wat dat nu eigenlijk is:
groenten fermenteren.
En we mochten proeven
van diverse smaakbommetjes
uit de keuken van Peter!
Heftig lekker!



Maar natuurlijk werden we ook aan het werk gezet.
Er moest immers zuurkool gemaakt,
en kimchi,
en er moest een flinke pot worden gevuld
met groenten op pekelwater.
En dat allemaal voor 17.00 uur!

We kregen een 'schaafje' en een stamper:


en konden aan de gang!

 Ernst en ik begonnen met ieder onze eigen pot
groenten op pekelwater.


 Daarna besloten we de taken te verdelen.
Ernst toog aan de zuurkool
en maakte één pot met witte kool en appel
en één pot met gemengde kool en appel.



 Ik maakte twee potten kimchi,
waarbij ik in één pot de knoflook, peper en gember heel grof liet
en in de ander het vermaalde tot een pasta.
Ik ben benieuwd naar het smaakverschil.

Sorry, het is een belabberde foto!

We hadden een geweldige dag
en gaan zeker thuis verder aan de slag!
Zeg nou zelf,
'Wild Fermenteren' als hobby
dat klinkt toch heerlijk op verjaardagsfeestjes ;)

Nog een keer de oogst van de dag op de foto:


De komende dagen en weken gaat dit nu verder fermenteren.
We houden je op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten