vrijdag 14 augustus 2015

Luxe ontbijt: Broodpudding

De timer 
die de temperatuur van onze AGA regelt
heeft kuren.
Daardoor was het fornuis gisteren
niet op temperatuur
toen ik twee broden wilde bakken.


Tegen beter weten in
bakte ik toch.
Met als gevolg dat de broden,
eenmaal gaar,
vastzaten in de pan
en er alleen in stukken,
grote en kleine,
uit te krijgen waren :(


Weggooien is zonde
en dus zocht ik op internet
naar een goed recept voor broodpudding
en besloot dat vanochtend,
met een deel van het broodkruim,
als ontbijt te maken.

Ik combineerde vijf recepten
en maakte er dit van:

Broodpudding A la D'agaraad



Ingrediënten:
300 g brood in stukken (ik had volkoren speltbrood mét korsten)
350 ml havermelk
2 el gesmolten boter
3 eieren
3 el suiker, plus wat ter garnering
100 g perenmoes
100 g gedroogde abrikozen in stukjes
1 tl kaneel
1 el vanille-extract

Bereiding:


Leg het brood in de ovenschaal en meng het met de gesmolten boter.

Verwarm de melk en schenk die over het brood. Laat minimaal 30 minuten intrekken (ik liet het een nacht staan).


Snijdt de gedroogde abrikozen in stukjes en meng het door het broodmengsel.

Meng de eieren, suiker, kaneel en het vanille-extract door elkaar en voeg dit aan het broodmengsel toe. Roer alles goed door elkaar.

Bestrooi de pudding met wat suiker en bak de pudding in 40 tot 50 minuten goudbruin boven in de bakoven.
Laat zo'n tien minuten afkoelen (de pudding stijft dan nog iets op) en eet smakelijk!

Overigens kun je een restant prima in de koelkast bewaren. Koud is de broodpudding ook overheerlijk (misschien nog wel lekkerder dan warm)!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten