maandag 19 oktober 2015

Recept: No knead soda bread


 Het traditionele recept voor Irish soda bread
bestaat uit:
bloem, zout, baking soda en karnemelk.
Voeg je er iets anders aan toe
dan is het dus geen Irish soda bread meer.
Er zijn websites, waaronder deze,
waarop je dat haarfijn uitgelegd wordt.

Het is geen Irish soda bread dus, 
wat ik bak.
Maar authentiek of niet,
het is zeker wel een soda brood!


Om het luchtig te krijgen
bak ik ons brood met baking soda.
De karnemelk laat ik achterwege.
Maar omdat baking soda enkel zorgt voor luchtigheid
als het onder invloed van warmte
kan reageren met een zuur,
voeg ik in mijn deeg appelazijn toe.

Omdat ik een tikkie lui ben
en niet de tijd kan vinden om het deeg te kneden
(en soms last heb van eczeem aan mijn handen),
besloot ik mijn soda brood
in een no knead variant te maken.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?


Daarbij komt als voordeel
dat als het deeg, zoals bij mij,
12 tot 24 uur staat,
in deze tijd aardig wat fytinezuur wordt afgebroken
en het brood daardoor makkelijker te verteren wordt.

Omdat ik meestal speltmeel gebruik
en spelt vooral veel fytase bevat,
is weken van het meel niet echt nodig.
(Lees hier meer 
over het ingewikkelde verhaal van fytinezuur en fytase)

Ik ben echter iemand
die altijd varieert op het basisrecept,
en dus regelmatig havervlokken, noten of iets anders (met fytinezuur) toevoegt,
en dan is het prettig
een vaste werkmethode te hebben
die gewoon altijd goed is.
Zo hoef ik niet bij elke broodvariatie
alle te nemen stappen weer te overdenken.
Mijn hoofd denkt al veel te veel ;)
 

Goed,
om een lang verhaal kort te maken...
Hier mijn basisrecept
(en werkmethode)
voor:


 D'agaraads no knead soda bread


Ingrediënten:
500 g speltmeel
400-450 ml water
1 el appelazijn
1 el olie
1 el sole (sole is een oplossing van 1/3e Keltisch zeezout op water. Lees er hier meer over, of google jezelf wijzer)
1 tl baking soda

Bereiding:
Doe 400 ml water in een kom.
Roer er de appelazijn, olie en sole doorheen.
Doe het meel erbij en de baking soda.
Ik strooi altijd de baking soda bovenop het meel en vermeng dit dan eerst.
Roer alles goed door elkaar.
Let op: het wordt geen deegbal, maar een vrij vochtig deeg. Eerder een soort beslag.
Voeg, als je het niet goed gemengd krijgt, nog wat water toe.
Dek de kom af en laat het deeg 12 tot 24 uur staan.

Als het deeg lang genoeg staat, verwarm je een gietijzeren pan een half uur voor in de braadoven.
Haal de pan uit de oven, vet 'm lichtjes in en bestuif met wat meel.
Stort het deeg in de pan, doe de deksel erop en zet de pan op de bodem van de braadoven.


Na een half uur mag de deksel eraf en bakt het brood nog 15 minuten zonder deksel verder.
Haal dan de pan uit de oven en wip het brood eruit.
Laat goed afkoelen, voor je het snijdt!
 

Eet smakelijk!




Zoals hierboven al geschreven
heb ik ondertussen vele variaties op dit brood gemaakt.
Ik zal binnenkort nog wat recepten delen.
Je kunt ze in deze blogpost terugvinden.
(En hier een recept met bier en hier met pompoen) 

Ik bied dit brood ook aan op Thuisafgehaald.nl
mocht je interesse hebben ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten