vrijdag 4 december 2015

Gevulde speculaas: mijn alternatief!


Vorige week gaf ik je
het recept voor kruidnoten.
Omdat ik er minder suiker in gebruik,
worden ze minder krokant
dan de 'normale' kruidnoten.
In de loop van de dagen
worden de kruidnoten zelfs steeds zachter
(maar zijn ze nog steeds zó lekker!).

De zachter wordende kruidnoot
deed me denken aan het speculaas-gedeelte
van gevulde speculaas.
Dat is immers ook zacht.


En dus maakte ik weer
een portie kruidnotendeeg
(deze keer met maar 70 g kokosbloesemsuiker).
Ik verdeelde het in tweeën
en rolde beide delen uit tot een ronde lap,
die mooi in mijn springvorm van 23 cm doorsnede pasten.


Ertussen verdeelde ik een portie spijs
die ik een paar weken geleden al maakte,
naar een van deze recepten.



Ik bakte de gevulde speculaas
20 minuten in het midden van de bakoven.
Na het afkoelen bleek de onderste laag
in het midden nog net wat nat.
Bak de gevulde speculaas dus net wat langer
of geef de bodem even een 'boost' op de braadovenvloer.


Het resultaat is heerlijk!
En door de gebruikte ingrediënten
toch wat gezonder dan de supermarkt-versie.
Super toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten