maandag 21 december 2015

No knead soda bread: enkele variaties


Eerder deelde ik hier al
mijn recept voor no knead soda bread.
Zoals ik schreef,
en je ook op de foto's kon zien,
bak ik daar verschillende variaties in.
Het werd tijd die ook eens met jullie te delen!


Voor meer bite
voeg ik soms wat havervlokken
of bijvoorbeeld 4-korenvlokken toe.


Voor meer vezels
voeg ik hennepzaad toe, 30 tot 50 gram,
en vlozaadvezels, een eetlepel.
Chiazaad of lijnzaad toevoegen kan ook
(een eetlepel).


Voor een luxe brood
voeg ik rozijnen toe, 50 gram,
zonnebloempitten, 30 gram
gedroogde vijgen, drie stuks, in stukken gescheurd
en soms (ook)
wat hazelnoten, cashewnoten, walnoten,
of bijvoorbeeld gedroogde abrikozen of dadels.

NB: Bij alle bovenstaande variaties geldt
dat je meer water moet toevoegen.
De zaden, pitten, vruchten, vezels en vlokken
zullen namelijk ook water opnemen.
Bij mij gaat er meestal een halve liter in.


Natuurlijk is een no knead soda bread
ook te maken met bloem in plaats van meel.
Lekker is dan
om de appelazijn en een deel van het water
te vervangen voor yoghurt.

gebruikte ik alleen maar yoghurt als vocht.
Dat kan dus ook.
En zoals je in dat recept kunt zien,
kun je ook qua kruiden en zoetstoffen
een geheel eigen variatie maken van dit brood.



Zelfs mijn pompoenbrood
kun je als no knead soda bread maken.
Vervang de gist in het originele recept dan
voor de baking soda en appelazijn uit het soda bread recept,
meng alles door elkaar
en laat het 12 tot 24 uur staan.
Dan bakken en genieten!

Of maak een combinatie van het sinterklaasbroodje en pompoenbrood volgens dit recept!

Volgens mij
heb ik je hierbij 
van aardig wat inspiratie voorzien.
Succes met experimenteren
en laat me vooral weten
wat je zoal aan heerlijks gebakken hebt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten