zondag 6 december 2015

Onze champignon-kwekerij

Begin november won ik bij Lekker Tafelen
een kweekset voor bruine champignons!
Zo leuk!

Een bezorger bracht 's avonds een doos,
met daarin dit:



Hoe het er dan verder uitziet?
Het is een tempex bak
met daarin aarde die doorregen is met schimmeldraden.



Erboven op lagen 2 zakjes met dek-aarde,
maar die heb je pas na een paar dagen nodig.
 Eerst moet de schimmel een paar dagen op kamertemperatuur
verder door de bak groeien.


Na een dag of vier gaat dan de dek-aarde erop.
De schimmel mag nu in deze bovenste laag
de champignons gaan vormen.


Bij mij ging op 10 november de dek-aarde erop
en acht dagen later,
toen de eerste voorzichtige champignons te zien waren,
zette ik de kweekbak op een koelere plek.

Natuurlijk volgde ik het verloop.
Op 30 november zag ik dit:



 Dat ging de goede kant op!

Een paar dagen lang
keek ik niet meer in de kweekbak.
Tot vandaag...

Zoonlief haalde de deksel eraf
en toen gilden we net zo lang
tot de rest van het gezin ook kwam kijken.
Ze waren gigantisch!!!





Er moest dus geoogst worden vandaag.
Ik liep weg om een bak uit de kast te pakken,
maar toen ik terugkwam
werd er al hard gewerkt in het plantsoen ;)

 En nog geen minuut later
zag ik dit:



De woningnood blijkt hoog in kabouterland!
Helaas voor de kabouters oogsten we toch,
met het hele gezin.
Ruim een kilo kwam eraf!
 Ik ben benieuwd wat ons in de tweede ronde gegund wordt! 

Wil je weten wat we ermee maakten?
Champignonstoof en Oosterse champignonsoep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten