zondag 31 januari 2016

Geroosterde pompoenpitten

Met al die pompoen
die we hier verwerken,
zou het zonde zijn
niets te doen met de pitten!


Natuurlijk,
de echte pit,
de groene die je in winkels kunt kopen,
zit binnenin de witte 'pitten'
die je in de pompoen ziet zitten.
Die groene er uitkrijgen
is echter een hels karwei.

Het besluit was dus
om te proberen
de witte 'pitten' smakelijk te krijgen.
Ik lees nergens 
dat het witte omhulsel schadelijk zou zijn,
en dus hoop ik maar
dat dat inderdaad ook niet zo is ;)

Soms red ik de pitten uit een rauwe pompoen
en soms komen ze uit een pompoen
die al in zijn geheel gekookt is.
Ik merk geen groot smaakverschil
in de uiteindelijke bereiding van de pitten.
En dus presenteer ik u,
met de aanbevelingen van mijn oudste zoon:


Geroosterde pompoenpitten

Ingrediënten:
pitten uit één pompoen
1/2 el kokosolie
1/2 tl Keltisch zeezout
1/4 tl zoet paprikapoeder

Bereiding:
Haal de pitten uit de pompoen en leg ze in een metalen zeef.
Wrijf de pitten stevig over de zeef terwijl je ze spoelt onder de kraan. Zo krijg je de pitten op een vrij makkelijke manier schoon.
Laat de pitten uitlekken en stort ze dan op een met bakpapier beklede bakplaat.
Hussel ze met de olie, zout en paprikapoeder zodat alle pitten bedekt zijn.
Schuif de bakplaat op de onderste richel in de bakoven. De pitten worden zo, in ongeveer een uur, heerlijk knapperig. Vergeet niet ze halverwege de tijd een keertje te schudden zodat ook de andere kant lekker kan roosteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten