zaterdag 23 januari 2016

Pizza met rode biet en gerookte kip

Pizza,
soms heb je er gewoon ontzettend behoefte aan!
In mijn geval zeker
als er weer bietjes in het groentepakket zitten.
Op pizza, met veel kaas, is namelijk
de enige bereiding waarin ik bietjes lekker vind
(afgezien van chocoladetaart dan...).

De perfecte smaak bij rode biet
is voor mij een rooksmaak.
Die vond ik in een gerookte kipfilet.
Een aanrader!


En omdat ik het aanraad,
hierbij het recept.


Pizza met rode biet en gerookte kip
(2 pizza's)

Ingrediënten:
2 pizzabodems (bijvoorbeeld deze)
pastasaus (zie hieronder voor een recept)
2 rode bieten, gekookt
1 ui
100 g gerookte kipfilet
witte schapenkaas, naar smaak
extra belegen boerenkaas, naar smaak
1 el kokosolie
2 teentjes knoflook

Bereiding:
Zet een bakje met daarin de kokosolie en fijn gesnipperde knoflook in de bakoven en laat dit zo'n 20 minuten trekker. Eventueel nog wat langer op een warme plek op de AGA.
Als je dit nog moet doen, maak dan nu eerst de pizzabodems en de saus.
Besmeer de randen van de pizzabodems met de knoflookolie. Let op dat je niet de snippers knoflook op je pizza smeert, want die zullen verbranden. 
Smeer de pizzasaus royaal over de bodems.
Snijd de gekookte bieten in plakjes, de ui in ringen en de kipfilet in blokjes en verdeel dit alles over je bodems.
Verkruimel de witte schapenkaas over de pizza's en rasp er de extra belegen boerenkaas overheen. Ik ben hier nooit te zuinig mee ;)
Leg de pizza's ieder op een bakplaat. Schuif één bakplaat op de braadovenvloer en de andere op de bovenste richel in deze oven.
Na 8 tot 10 minuten wissel je de bakplaten van positie.
Na nog eens 8 tot 10 minuten zijn je pizza's klaar om verorberd te worden.

Eet smakelijk!


Hoe bereid je nu die pizzasaus?

Ik doe daar nooit te moeilijk over.
In de zomer rooster ik tomaten met biet/wortel/ui/knoflook/venkel, net wat voor handen komt, en pureer dit tot saus.
Soms pureer ik pitten of noten mee voor een wat dikkere saus
met nog meer voedingsstoffen.
En vergeet de kruiden niet! Rozemarijn, tijm, bieslook, oregano, net waar je zin in hebt...


De saus op de pizza hierboven bevat:
400 g gepelde tomaten uit blik
30 g gekookte biet
1 uitje, aangefruit
1 el zonnebloempitten
1 el edelgist
1 tl maca
1 tl tarwegras
de naalden van een takje rozemarijn
versgemalen zout en peper

Maca en tarwegras?!?
Meid, waarom deed je dat?
Uh tja,
ooit kocht ik die potjes
en ze staan te verstoffen in de kast.
Weggooien is zonde
en dat beetje door de saus proef je niet...
Daarom dus ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten