vrijdag 26 augustus 2016

Aubergine-lasagne met blauwe bes

De aubergines
lachten me tegemoet in de winkel.
Ok, ok, jullie mogen mee!

Ik besloot ze te gebruiken
als lasagnebladen
en daarbij eens wat anders te proberen
met de tomatensaus.
Lekker!


Helaas vergat ik een foto te maken
toen de schotel zo mooi uit de oven kwam.
Ik dacht er pas aan
toen we aan een mooie waterplas
de picknickbakjes uit de tas haalden
waarin ik de lasagne in porties overgeschept had...
 




Aubergine-lasagne met blauwe bes
(2 personen)

Ingrediënten:
2 aubergines
700 g tomaten
120 g blauwe bessen
200 g gerookte zalm
50 g extra gerijpte en uitgelekte melkkefir
5 takken basilicum
3 takken peterselie
een flinke draai met de molen met staartpeper

Bereiding:
Snijd de tomaten in kwarten en leg deze op een bakplaat.
Schenk er wat olie overheen en bak de tomaten 20-30 minuten boven in de braadoven.
Doe dan de tomaten in de keukenmachine en voeg de blauwe bessen, basilicum, peterselie en staartpeper toe.
Laat de machine er een egale saus van draaien.
Snijd ondertussen de aubergines in plakken van 0,5-1cm dikte.
Bestrijk ze met wat olie en rooster ze op de bakplaat boven in de braadoven of op een bake-o-glide op de sudderplaat in een paar minuten gaar.
Vet een ovenschaal van 25 bij 10 cm in met wat olie.
Maak onder in de schaal een laag met aubergine.
Leg er plakken gerookte zalm op en verdeel er dan wat saus overheen en wat lepeltjes kefir.
Herhaal deze stappen en eindig met een laag tomaten-bessensaus en de laatste kefir mooi 'geswirld' erdoorheen.
Bak de lasagne bovenin de bakoven in 25 minuten gaar.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten