woensdag 1 oktober 2014

What's cooking op 1 oktober (1)

Vanochtend
is er al goed gebakken.


Natuurlijk een brood.
Maar ook lekkere sesamcrackers.

Nog niet zo lang geleden 
vond ik sesam echt niet lekker!
Maar sinds ik deze crackers maak,
is een lichte verslaving geboren...

Ik kwam het recept tegen
op de site van De Groene Meisjes,
maar daar is te lezen
dat het uit het boek
"Zoete Zin" komt.

Het recept:
Ingredienten:
140 g sesamzaadjes
2 el kokosolie
2 el rijststroop
1/2 tl kaneel
1/2 tl vanillepoeder
snufje zout

Bereiding:
Rooster de sesamzaadjes (als ze nog niet geroosterd zijn) eventjes in een droge koekenpan.
Verwarm ondertussen in een pannetje of schaaltje achter op de AGA de kokosolie met de rijststroop en meng het goed.

Voeg de sesamzaadjes, kaneel, vanillepoeder en zout toe en roer heel goed door met een houten lepel.
Bedek een bakplaat met bakpapier of een vel bake-o-glide.
Stort de massa hierover uit en strijk het glad.
Plaats de sesamkoekjes voor 8-10 minuten op de vloer van de braadoven. Houdt het wel goed in de gaten, want sesam heeft de neiging om aan te branden.
Haal het bakpapier met de sesamkoek uit de oven en leg het op een koude ondergrond. Laat het hier voor ongeveer 15 tot 20 minuten liggen.
Als het goed is, is je koek nu krokant geworden en afgekoeld. Snijd de koek met een pizzames in reepjes (als dat lukt tenminste, bij mij is het er meestal te broos voor en valt het in ongelijke stukken uiteen).


Deze keer maakte ik het zonder de rijststroop, want die had ik niet meer in huis. Ik besloot wat van de paardenbloemstroop te gebruiken die ik laatst kocht bij Winery&Herbs. En omdat ik benieuwd was naar de smaak, liet ik de kaneel en het vanillepoeder ook maar achterwege. 




Het resultaat:
Lekker!!!
Wat plakkeriger dan anders,
maar daardoor ook wat minder broos
dan de cracker normaal
bij ons uit de oven komt.
 Zeker voor herhaling vatbaar dus.


Misschien komende zondag
als we met Schapen Wolken Dromen 
op de Pompoendag zijn, 
maar weer een nieuw potje meenemen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten