zondag 15 februari 2015

Recept: kippensoep


Mijn vader lust geen kip.
Dat zal er waarschijnlijk de reden van zijn
dat ik lange tijd van mijn leven
nooit kippensoep proefde.
De eerste keer was pas een paar jaar geleden
toen een vriendin het voor me klaarmaakte.
Heerlijk vond ik het
en natuurlijk vroeg ik het recept.

Nou, ik kreeg het recept.
Dat wil zeggen, ik kreeg de lijst met ingrediënten
die zij in haar soep verwerkte,
maar naar de hoeveelheden moest ik gissen.
En dat is dus de wijze waarop ik sinds die dag
mijn kippensoep maak:
met díe ingrediënten, maar hoeveelheden uit de losse pols!

Voor wie dat een eng idee vindt:
koken op gevoel...,
heb ik vandaag de hoeveelheden eens bijgehouden.
Let op,
dit is voor een flinke pan soep!
Hier komt het recept:

Kippensoep

Ingrediënten:
3,5 liter kippenbouillon
vlees van 1 soepkip
1 bos bleekselderij
1 flinke prei óf 2-3 kleinere
3 blaadjes laurier
2 el Keltisch zeezout
0,5 el korianderpoeder (of vers, naar smaak)
0,5 el gemberpoeder
1 tl nootmuskaat
versgemalen peper, naar smaak

Bereiding:
 
Maak de bleekselderij en prei schoon en snijd deze in stukken.
Doe de groenten in de pan en voeg het kippenvlees toe.


 

Voeg de bouillon toe en kruid deze.




Breng de soep aan de kook op de hete plaat en laat het een paar minuten doorkoken.



Schuif daarna de pan de kookoven in tot de groenten en het vlees gaar zijn. (Hoe lang dit precies duurt, weet ik niet. Bij mij gaat de soep meestal al 's ochtends de oven in, zodat ik bij thuiskomst 's avonds een pan heerlijke soep vind)

 
Pureer de soep en dien 'm op.

Eet smakelijk!





Variatie-tip:
Je kunt het zo gek maken als je wilt ;)
Zoals je op de foto's wel kunt zien, voegde ik deze keer kastanje-champignons toe. Die had ik nog liggen en het leek me een goede toevoeging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten