woensdag 29 april 2015

Recept: Appelkruimel-plaattaart


Vandaag vierde onze jongste man zijn kinderfeest.
Niet zomaar een feest,
maar mét 3 andere jarigen
ín Irrland!

Omdat ik de meeste 'bakken voor allergie'-ervaring heb,
was ik de gelukkige onder de moeders
die de taart mocht bedenken en maken.
Dat is wel aan me besteed!


Het was al snel duidelijk dat het
'een soort van appeltaart' zou worden
en ik dook nog maar weer eens een keer
het internet op voor inspiratie.

Ik husselde wat recepten door elkaar
en gisteren deed ik hetzelfde met de ingrediënten...
Eerst een proefje met peer...


en daarna, met nog wat aanpassingen,
voor de 'echtes' met appel.


Benieuwd?
Hier is mijn recept voor


Appelkruimel-plaattaart

Nodig:
Voor de bodem:
3 cup speltmeel
1 cup kokosmeel
3/4 cup kokosolie extra virgin
1/2 cup ahornsiroop 

1/2 cup rijststroop
200 ml water
1 1/2 tl baking soda
1 el appelazijn

 
Voor de vulling:
1 kilo appel (schoongemaakt en in stukjes)
3 el kokosmeel
 
Voor de topping:
1 1/2 cup amandelmeel
1 cup havervlokken
180 gr kokosolie extra virgin
3 tl kaneel
1 cup suiker
Evt. wat gehakte nootjes

Bereiding:
-Laat, als dit nodig is, de kokosolie smelten in een kom achter op de AGA.
-Bekleed de bakplaat met bakpapier of een vel bake-o-glide.
-Mix in een kom alle ingrediënten voor de bodem. Schrik niet van de hoeveelheid vocht die erbij gaat. Het kokosmeel neemt veel vocht op! Gewoon blijven roeren tot al het vocht opgenomen is.
-Verdeel het deeg over de bakplaat. Druk het goed aan en zorg dat het overal even dik is.
-Maak de appels schoon en snijd ze in stukjes. Mix ze in een kom met 3 el kokosmeel en verdeel dan het appelmengsel over de bodem.
-Meng in een kom alle ingrediënten voor de kruimeltopping door elkaar tot ze aan elkaar plakken. Verdeel het mengsel dan over de appels.
-Schuif de bakplaat boven in de bakoven en bak de appelkruimel-plaat in 40 minuten gaar. Denk eraan om de plaat na 20 minuten even te keren in de oven.
-Laat de appelkruimel-plaat wat afkoelen voor je ‘m snijdt.



Ik hoor graag wat je ervan vindt!

En natuurlijk kun je ook andere vullingen gebruiken.
Wat dacht je van aardbei en nectarine?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten