maandag 15 juni 2015

What's cooking op 15 juni 2015: Bloemkool-steak


Vandaag een bord vol bloemkool,
al zal niet alle bloemkool zomaar herkend worden...


Geïnspireerd door legio voorbeelden op internet
maakte ik bloemkool-steaks.
Gewoon een bloemkool in plakken van zo'n 2 cm snijden
en dan bakken in de oven.


Dan krijg je dus dit:


De blaadjes die ik van de kool af haalde,
behandelde ik op deze manier.
De nerven bleken nogal taai uit te vallen,
maar de blaadjes werden lekkere chips!


De aardappelen uit de patatiera,
de bloemkool-steaks én de bloemkoolchips
werden geserveerd
met een rode salsasaus
gemaakt van,
jawel,
bloemkool!


De roosjes die eraf vielen bij het snijden van de steaks
blenderde ik met een blikje tomatenpuree,
een beetje citroensap,
een paar olijven,
peterselie,
wat zout, peper en kokosolie,
een ienemienie scheutje ahornsiroop
en een geroosterd knoflookteentje.
Die saus 'bakte' ik in een kommetje in de bakoven.

 Op ons bord zag dat alles er prachtig uit
en in onze mond
bleek het nog lekker te smaken ook!
Wat wil een mens nog meer?


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten