zaterdag 22 augustus 2015

Sapjes, kazen en andere bubbels

Het is zomer
en het bubbelt zijn best in Huize D'agaraad.
Nee, niet in bad,
hoewel dat erg lekker zou zijn.
Het bubbelt op onze vensterbank.


Er staan drie verschillende potten waterkefir te gisten.
Er staat een kleine fles gistend met suiker en een gedroogde dadel,
die komende week een nieuw thuis krijgt.


Er staat een grote weckpot gistend met suiker en gedroogde vijgen.


En er staat een grote weckpot gistend met verse peer en munt.
Het is de eerste keer dat we deze combinatie proberen,
dus we zijn benieuwd wat het oplevert.



Verder stond er, bijna een dag lang, 
yoghurt uit te lekken in de koelkast.




Het leverde een kazige hangop op...


...waarvan we een deel zelf houden
en een deel morgen elders laten proeven.


De opgevangen wei gooide ik niet weg,
maar werd verdeeld over 3 potjes.


In potje 1 deed ik blauwe bessen bij de wei én water.
In potje 2 kwam er een halve appel en water bij.
 In potje 3 ging een halve peer en het water.


Als het goed is
levert dit in een dag of wat
frisse bubbelende drankjes op.

In de kelder vond ik trouwens deze week ook nog een drankje!
Het is de bietenkvass 
die ik daar maanden geleden neerzette om te gisten.
Die heb ik dus maar gezeefd
en overgegoten in een kan.


Het smaakt overigens nog prima.
Wél naar bieten,
maar goed dat went wel ;)


En zal ik je dan ook nog maar even
de worteltjes met gember laten zien?
Dat potje gaat nu de koelkast in
om de komende weken leeggegeten te gaan worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten