zaterdag 14 november 2015

Recept: Sinterklaasbroodje

De sint is weer in het land
en dat betekent 
dat de geur van kruidnoten en speculaas 
weer bijna onweerstaanbaar wordt!


 Mijn oudste zoon vroeg al:
"Ga je dit jaar weer een pepernotenbrood bakken?"
Want dat deed ik vroeger
als we omkwamen in de pepernoten
hier in huis... 

Dit jaar probeer ik, net als vorig jaar,
de voorraad pepernoten te beperken.
Maar dat wil niet zeggen
dat ik mijn kinderen niet tóch hun zin wil geven.
Ik bedacht daarom dit


Sinterklaasbroodje

Ingrediënten:
200 g volkoren speltmeel
2 rijpe bananen
100 g yoghurt
1 el honing
1 el koekkruiden
1/4 tl kaneel
1/4 tl gemalen anijszaad
1 tl baking soda
snuf zout

Bereiding:
Prak de bananen en roer de yoghurt en honing er doorheen.
Meng het meel met de kruiden en baking soda.
Doe het meel bij het bananen-yoghurt mengsel en meng het goed door elkaar.
Vet een springvorm van 15 cm doorsnede in.
Stort het deeg in de springvorm en strijk de bovenkant glad.
Bak het op een rooster op de braadovenvloer in 20 minuten gaar.
Laat het brood wat afkoelen voor je het snijdt.


Variatie:
Ik vond het met mijn koekkruidenmix nodig de smaak van kaneel en anijs te versterken en die voegde ik dus extra toe.
Je kunt de honing weglaten, maar de smaak voegt wel nét dat beetje extra toe in het broodje. 
Of voeg in plaats van honing appelstroop of ahornsiroop toe. Dit zal zeker ook goed combineren met de koekkruiden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten