dinsdag 5 januari 2016

Hartige boerenkool met rijst

De winter blijft een uitdaging voor mij
wat betreft kook-inspiratie.
Ik heb gewoon wat minder
met de verschillende koolsoorten
en schud de gerechten
dus niet zo makkelijk uit mijn mouw.


Voor de boerenkool
heb ik vandaag echter
mijn schwung gevonden!
 
Ik serveerde de aangefruite boerenkool
met ui en rijst,
en zalm en bacon voor wat hartige smaak
en had alleen maar tevreden eters aan tafel!


Hartige boerenkool met rijst 
(2-3 personen)

Ingrediënten:
3 kleine uien
100 g schoongemaakte boerenkool
2 tenen knoflook
2-3 el zonnebloempitten
1 el voedingsgist
0,5 fijngesneden chipotle pepertje

wat citroenzest
vers geriste tijm, naar smaak
1,5 cup gekookte rijst

1 zalmfilet
100 g bacon in blokjes

Bereiding:
Snipper de uien en fruit ze aan in wat kokosolie.
Snijdt de knoflook fijn en bak dit even mee met de uien.
Ris het boerenkoolblad van de dikke stengels en spoel het goed schoon in water.
Doe de boerenkool bij de ui en knoflook en laat deze al omscheppend wat slinken.
Voeg de chipotle, zonnebloempitten, voedingsgist, tijm en citroenzest toe en verwarm dit een paar minuten mee.
Doe er dan de gekookte rijst bij en zet de pan weg op een warme plek op de AGA.
Bak de blokjes bacon uit en bak een zalmfiletje gaar in het baconvet.
Trek de zalm in stukjes en voeg deze met de bacon toe aan het boerenkoolmengsel.
Als het nodig is, kun je het geheel op de sudderplaat nog heel kort even verwarmen.
Serveer jezelf een mooie portie en eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten