donderdag 3 maart 2016

Gekruide ghee

 
Ghee, ofwel geklaarde boter,
gebruik ik veel in de keuken.
Het is best makkelijk zelf te maken,
maar ik ben er toch nog nooit aan begonnen ;)

Wat ik wél zelf doe,
is van de potjes ghee lekker kruidenboters maken.
Ik zal vandaag twee van mijn recepten met je delen,
maar natuurlijk zijn de variaties eindeloos!


De twee variaties die ik hieronder met je deel,
zullen later deze week terugkomen in twee lekkere recepten.
Blijf dus vooral meelezen!

Ghee met Ethiopische twist

Ingrediënten:
1 potje ghee (245 g)
1/2 tl gemalen korianderzaad
1/2 tl gemalen komijn
1/2 tl kaneel
1/2 tl gemalen fenegriek
1/2 tl gemalen kurkuma
zaadjes uit 2 kardemompeulen

Bereiding:
Laat de ghee wat zacht worden.
Vijzel de kruiden, voor zover deze nog niet gemalen zijn.
Meng de kruiden door elkaar en roer ze daarna goed door de ghee.
Natuurlijk krijgt de ghee meer smaak als de kruiden langer kunnen intrekken, maar in principe is de ghee nu klaar voor gebruik.


Knoflook-ghee

Ingrediënten:
1 potje ghee (245 g)
4 flinke tenen geroosterde knoflook
1 tl Keltisch zeezout

Bereiding:
Laat de ghee wat zacht worden.
Prak de geroosterde knoflook fijn, meng met het zout en roer dan goed door de ghee.
Ook voor deze variant geldt: de ghee ontwikkelt zich in smaak als de knoflook een paar dagen intrekt, maar in principe is de ghee nu meteen klaar voor gebruik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten