maandag 23 mei 2016

Paksoi-soep

Als ik even niet weet
wat nu weer te maken 
met een bepaalde groente,
dan verdwijnt die groente hier 
steevast in een soep.
Dat lot onderging deze keer
de paksoi.


Zoals gewoonlijk
greep ik op gevoel het een en ander bij elkaar
en dat leverde me een verrassend inzicht op:
 de kruidenbonbons die ik laatst maakte,
zijn bij uitstek geschikt als 'bouillonblokje'.
Ze leveren niet alleen smaak aan de soep
maar ook nog een 
gezonde,
gewrichtensmerende,
darmwandherstellende
gelatine!
Daar ga ik binnenkort eens wat meer variaties op bedenken!



Paksoi-soep
(5 porties)

Ingrediënten:
1 struik bleekselderij
1 struik paksoi
1 ui
30 g kruidenbonbon (of gebruik de kruiden van dit recept)
1 el mosterd
1 tl gemalen komijn
1 tl Keltisch zeezout
1 liter water

Bereiding:
Snijd de bleekselderij, paksoi en ui fijn (of doe net als ik en laat de keukenmachine het doen).
Verhit wat olie in een pan en fruit de groenten even aan.
Voeg komijn, mosterd, citroenschil, knoflook en zout toe en schep even mee om.
Voeg de kruidenbonbon toe en het water en breng de soep aan de kook.
Zet de pan in de kookoven en laat de soep daar lekker in garen.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten