vrijdag 7 oktober 2016

Hummus

Ik vertelde het je hier al,
ik ben druk bezig
met het maken van pesto's, spreads en andere smeersels
voor op onze boterham.



Elke vrijdag in oktober
zal ik er een met je delen
en vandaag trap ik de serie af
met het recept van de hummus
die ik maakte voor de werkstuk-presentatie
van onze jongste zoon.



Hummus

Ingrediënten:
250 g gedroogde kikkererwten
2 tenen knoflook
1/4 cup citroensap
1/4 cup kookvocht
2 el tahin
2 el olijfolie
1 tl zoet paprikapoeder
1/2 tl gerookte paprikapoeder
1/2-1 tl Keltisch zeezout

Bereiding:
Wel de kikkererwten tenminste 12 uur.
Kook de kikkererwten daarna in 1 tot 2 uur gaar.
Laat de kikkererwten uitlekken, maar let op, bewaar wel het kookvocht!
Verwijder zoveel mogelijk de vliesjes van de kikkererwten en doe de kikkererwten dan in de keukenmachine.
Voeg alle andere ingrediënten toe, op het kookvocht na.
Laat de keukenmachine er een egale pasta van draaien.
Voeg nu, terwijl de machine draait, kookvocht toe tot je hummus de gewenste smeuïgheid bereikt.
Als je hummus nog een tijdje staat voordat je 'm serveert, maak de hummus dan net wat dunner dan je eigenlijk zou willen. De kikkererwten nemen namelijk nog wat vocht op.

Andere recepten in de 'oktober-spread' serie zijn: bosbietloof-pesto, venkel-walnootspread en wortel-sesamspread.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten