dinsdag 20 december 2016

Spruitenstamp met peen


"Wanneer eten we weer spruitenstamp?"
vroeg de oudste zoon tot mijn grote verbazing.
En alsof de tuinder het ook had gehoord;
prompt zaten er spruiten in ons groentepakket!

Ik maakte dus
een goed gevulde spruitenstamp.
Maar toen ik die serveerde
zag ik het gezicht naast mij betrekken...
"Maar zoveel spruiten hadden er niet in gehoeven!"



Tja,
die reactie verbaasde me dan weer niets ;)


Spruitenstamp met peen
(4 porties)

Ingrediënten:
1 kg aardappelen
3 winterpenen
500 g spruiten
1 el kokosolie
1 el balsamico-azijn
1/2 el ahornsiroop
1 knoflookteen
1/3 c roomboter of ghee
1 ei

Bereiding:
Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes.
Kook ze gaar samen met één, in stukken gesneden, winterpeen en de (gepelde) knoflookteen.
Snijd de andere twee winterpenen in blokjes en leg deze op een bakplaat.
Snijd de eindjes van de spruiten en halveer de spruiten.
Leg ook de spruiten op de bakplaat en schep hier de lepels olie, ahornsiroop en azijn doorheen.
Rooster de spruiten bovenin de braadoven in 15 minuten mooi goudbruin.
Prak de aardappel, knoflook en winterpeen met het ei en de boter tot een smeuige stamp.
Schep hier voorzichtig de geroosterde spruiten en peen doorheen.
Dien traditioneel op met worst of spek, of ga voor vis of lekkere geroosterde noten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten