vrijdag 20 januari 2017

Pompoentaart met sinaasappel en kip


Ik twijfel over
hoe ik jullie deze taart ga omschrijven;
als zoet of hartig...

Het idee was namelijk een hartige taart
en met de kip, ui en knoflook
dacht ik daar ook
een aardige bijdrage aan te leveren.
Maar,

ik gebruikte ook een gekookte sinaasappel.
En doordat die smaak nogal overheerst
krijg je bij het eten
toch vooral het idee
een zoete taart te eten.

Eigenlijk is deze pompoentaart
dus een taart
waar je alle kanten mee in kan 😋
en die je op elk moment kunt eten!



Pompoentaart
(8 punten)

Ingrediënten:
1 bodem van bakbanaanmeel (zie hier voor de werkwijze), of een andere bodem
700 g pompoenpuree
1 sinaasappel
250 g kipfilet
2 uien
2 knoflooktenen
3 eieren
1 tl kaneel
1 tl kurkuma
Keltisch zeezout

Bereiding:
Kook de sinaasappel gaar. Ik kan je niet vertellen hoe lang dat duurt omdat ik een sinaasappel gebruikte die al uren met de stoofpeertjes stond te trekken.
Kook ook de pompoen gaar, als je nog pompoenpuree moet maken.
Maak het deeg voor de bodem, druk dit in een springvorm en zet het zo koel weg. 
Snipper de ui en fruit deze aan.
Snijd de kipfilet in blokjes en bak deze mee met de ui.
Snijd de knoflook fijn en bak ook deze even mee.
Mix in een keukenmachine de pompoenpuree, sinaasappel, eieren, kaneel en kurkuma.
Schep de kip en ui in de bodem van de taart.
Verdeel het pompoen/sinaasappel-mengsel eroverheen.
Bestrooi de taart met wat grof gemalen Keltisch zeezout.
Zet de springvorm 10 minuten op de bodem van de bakoven.
Verhuis de taart daarna naar een plek hoog in de bakoven en gaar de taart daar in zo'n 30 minuten.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten