donderdag 16 maart 2017

Appelketchup

waagde ik me
aan het maken van appelketchup.

Het waren mijn eerste schreden
op het zoetzure pad
en er moest, naar mijn mening,
veel te veel suiker in,
maar ik heb me er toch netjes aangehouden.

De appelketchup blijkt een grote favoriet
van de oudste zoon
en zal dus binnenkort
wel weer opnieuw gemaakt moeten worden.

Natuurlijk wordt er dan weer geëxperimenteerd
en misschien kom ik wel
tot een nog beter recept.

Maar maak de appelketchup tot die tijd
zeker volgens het recept hieronder.
Het is erg lekker!


Appelketchup

Ingrediënten:
1 kg appels (ik heb geen specifiek ras genomen)
200 g ui
300 ml (inmaak)azijn
50 ml balsamico-azijn
150 g rietsuiker
50 g ahornsiroop
2 gedroogde staartpepertjes
1 laurierblad
3 takjes tijm
1 kruidnagel
1/4-1/2 tl kaneel
1/4 tl Keltisch zeezout

Bereiding:
Ik gebruikte bio-appels en schilde deze niet, maar waste ze alleen maar. Gebruik jij geen bio, schil dan wel de appels.
Verwijder het klokhuis en schil de appels in stukken.
Pel en snipper de ui.
Zet alles samen op en breng het aan de kook.
Laat het geheel dan minimaal een half uur in de kookoven sudderen.
Verwijder kruidnagel, pepers, tijm en laurier en schep de rest van het mengsel in een blender of keukenmachine en laat deze er een gladde saus van draaien.
Doe de saus terug in de pan, breng aan de kook en laat de saus inkoken tot deze een mooie dikte heeft (ongeveer een half uur).
Doe de saus in schone flessen (let op dat de hals niet te smal is) en sluit deze.
De appelketchup is heerlijk bij zelfgemaakte ovenfrieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten