vrijdag 14 april 2017

Bollyfood

 

Ik zag het gebeuren in de boekhandel
toen ik dit gouden boek daar ging ophalen
en ik zag het gebeuren
al de keren daarna
dat bezoekers hier in huis
het boek in handen namen:
Een "wauw",
een soort heilig respect bij het aanpakken
en het omslaan van de pagina's,
soms een aai over zo'n pagina,
grote ogen
en een verlangende blik.
Bollyfood ontlokt het allemaal.
En terecht!


Het lijvige boek,
geschreven door Jean-François Mallet,
bevat meer dan 400 prachtig vormgegeven pagina's.

De honderd(+) Indiase recepten
beslaan een breed spectrum,
van vegetarisch, via vlees naar vis,
van gefrituurd naar zoet,
van brood naar rijst
en ook nog drankjes.

Zelfs nu ik het boek
al vier keer heb doorgebladerd,
kan ik nog niet beslissen
met welk gerecht ik zal beginnen.
Misschien dan maar gewoon vooraan beginnen?


Los van de recepten
biedt het boek je ook nog achtergrondverhalen
over, bijvoorbeeld,
de specerijen (met mooie tekeningen), dosai en chai.

Het staat boordevol informatie dus,
dit boek,
en had ik al gezegd dat het mooi is ;)

Heb ik je interesse gewekt?
Hier volgt de praktische informatie:
Bollyfood. De Indische keuken in 100 recepten
Jean-François Mallet
Uitgeverij Lannoo
ISBN: 978 94 014 3875 9
€ 39,99



p.s. Ben je van de wijs gebracht doordat ik spreek over Indiase gerechten terwijl in de titel Indische keuken staat?
In België spreken ze over Indisch waar wij in Nederland over Indiaas spreken.

Alle afbeeldingen bij deze recensie zijn foto's die ik van het boek maakte, 
enkel ter illustratie van bovenstaand verhaal. 
De rechten liggen bij de uitgeverij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten