dinsdag 16 mei 2017

Hartige wortelsoep


Voor ik al mijn mannen liet vertrekken
voor een weekend scoutingkamp,
moesten ze natuurlijk eerst nog
een flinke dosis groenten binnenkrijgen ;)

Gelukkig had ik
(en de supermarkt)
precies de goede ingrediënten in huis
voor een stevig soepje!


Alles bij elkaar
leverde het een overvolle pan op
en het lukte ons slechts
om het kopje eraf te eten...
Een machtig soepje dus!
(En er gaat een fijn voorraadje van de vriezer in)


Hartige wortelsoep
(10 porties?)

Ingrediënten:
1 flinke prei (300-350 g)
1 struik bleekselderij
1 kg wortels
1 tak lavas
15 g gemberwortel
1,5 liter water
1 el Keltisch zeezout
wat ghee
evt. 1/2 el gelatine

Bereiding:
Was de prei en snijd deze fijn (kan ook in omgekeerde volgorde).
Maak de wortels schoon en snijd deze in schijfjes.
Was de bleekselderij en snijd deze in kleine stukjes.
Verhit wat ghee in een flinke braadpan en fruit hierin de prei aan.
Voeg de wortels toe, schep even om en laat deze een paar minuten meebakken.
Snijd de gemberwortel in plakken en doe deze dan samen met de bleekselderij in de pan erbij. Ook dit bak je enkele minuten mee.
Voeg dan het water en zout toe.
Roer even om, leg de lavas bovenop en breng de soep aan de koek.
Laat de soep dan zo lang je wilt in de kookoven pruttelen, maar in ieder geval tot de groenten gaar zijn.
Je kunt de soep zo eten of, net als ik, nog pureren.
Ik deed tijdens het pureren nog wat gelatine erbij voor wat extra voedingstoffen, maar dit kun je natuurlijk prima weglaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten