dinsdag 2 mei 2017

Kook het lekker zelf!

Sandra Cornelissen geeft al vele jaren
kookles aan jongeren met een autismespectrumstoornis.
Vanuit die ervaring
publiceerde ze in 2011 het kookboek
Duidelijk koken met Sandra.


Het is een kookboek speciaal ontwikkeld
voor jongeren en volwassenen met een beperking,
waarin iedere handeling
met een foto in beeld is gebracht.
Wat een monnikenwerk om zo een recept uit te werken!
Maar wat een uitkomst voor eenieder
die gewoon wat meer visuele begeleiding nodig heeft!

Deze visuele stap-voor-stap aanpak
is natuurlijk niet alleen geschikt voor mensen met een beperking.
Ook jongere kinderen kunnen er
op een leuke toegankelijke manier mee leren koken.
 Met dat idee
verscheen onlangs Sandra's tweede kookboek
Kook het lekker zelf!.


Een groot boek, bijna 30 cm hoog en breed, van ruim 150 pagina's.
Het boek telt 10 recepten.
Niet zoveel natuurlijk, 
maar doordat ook in dit boek
elke handeling in beeld is vastgelegd
heb je gewoon veel pagina's per recept nodig.
Het recept voor nasi goreng
telt bijvoorbeeld wel 10 pagina's.


Naast al de kleine foto's die de handelingen vastleggen
is het boek prachtig vormgegeven met paginagrote foto's
van kinderen die duidelijk ontzettende lol hebben
bij het koken van de recepten,
het vergaren van de benodigde ingrediënten in tuin, kas en supermarkt
en natuurlijk het samen opeten van al het lekkers.
Echt, die foto's zijn zó mooi!

Wat het voor mij extra leuk maakt
is dat ik veel van de fotomodellen en figuranten ken.
Sandra's kinderen en mijn kinderen zitten bij elkaar op school
en veel van de kinderen (en ouders) in het boek
ken ik ook van school.
Daarbij komt
dat er ook nog twee mooie AGA's op de foto staan,
en ja, ik ben nou eenmaal lid van de AGA-fanclub...


Ook enthousiast?
Dan volgt hier de praktische informatie:
Kook het lekker zelf!
Sandra Cornelissen
Uitgeverij SWP
ISBN: 9789088507045
Prijs: 27,50

Duidelijk koken met Sandra
Sandra Cornelissen
Uitgeverij SWP
ISBN: 9789088502385
Prijs: 24,50

Overigens is aan beide boeken
ook een website verbonden
waarvandaan je de boodschappenlijstjes kunt printen.
Handig voor het overzicht!
www.duidelijkkoken.nl


Noot: Ik ontving dit boek als recensie-exemplaar. Dit heeft echter op geen enkele wijze mijn beoordeling beïnvloed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten