zondag 18 juni 2017

Ingemaakte citroen

 

Er zijn hier al heel wat recepten voorbij gekomen
waarin ik gebruik maak
van ingemaakte citroen (gepekelde citroen; net hoe je het wilt noemen).
Tijd dus om jullie eens te vertellen
hoe je dat nu eigenlijk maakt
en meteen mijn eigen voorraad weer aan te vullen
want ik heb niets meer...


Ingemaakte citroen

Ingrediënten:
12 biologische citroenen
Keltisch zeezout

Bereiding:
Maak een grote weckpot schoon en zet deze klaar om er de citroenen in te doen.
Vul een bord of schaal met een laag Keltisch zeezout en zet deze naast je snijplank.
Schrob de citroenen even goed schoon onder stromend water.
Snijd stam en eindjes eraf en snijd de citroenen in kwarten (of doe dit in omgekeerde volgorde).
Druk de kwarten met de snijkanten in het zout en stop ze met de schil naar boven in de weckpot.
Druk ze flink aan als je ze in de pot doet, zodat ze vocht vrijlaten.
Doe dit met alle citroenen.
Als het goed is, is er genoeg vocht uit de citroenen gekomen om ze helemaal onder te zetten. Zorg met een gewicht ervoor dat de citroenen onder het vocht blijven. Ik gebruikte een glazen onderzetter, met daarop een glazen potje wat onder de deksel van de weckpot klemde.
Laat de citroenen drie dagen op kamertemperatuur fermenteren en open elke dag even de pot om het gas eraf te laten.
Hierna zet je de weckpot in de koelkast en je laat de citroenen daar minimaal nog een maand fermenteren voor je ze gebruikt.
Wat ik na die tijd doe, is de citroen in reepjes snijden en met vocht overdoen in kleinere (schone!) potjes. Zo kan ik makkelijker portioneren. Maar natuurlijk kun je het ook prima in de grote pot laten zitten.
Het zout heeft een conserverende werking. De ingemaakte citroen is, als je schoon werkt, heel lang houdbaar. Mijn vorige badge is wel anderhalf jaar meegegaan, omdat ik tijd nodig had er in recepten mee te leren werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten