vrijdag 16 juni 2017

Rabarber-peer cake


Een tijdje geleden schreef ik hier
hoe ik een rabarberbrood bakte.
Maar eerlijk is eerlijk,
ik ging over op mijn vaste bak-strategie
omdat ik op internet geen andere ideeën op deed.

Wat ik wel vond
was een recept voor 'pear-rhubarb quick bread',
wat ik geen brood zou noemen, maar een cake.
Ik paste het recept aan en maakte het.
Heerlijk!


Mocht je het ook willen maken,
dan is nu wel echt de tijd!
Rabarber eet je tot de langste dag,
daarna ontwikkelt de plant teveel oxaalzuur.



Rabarber-peer cake

Ingrediënten:
250 g fijngesneden rabarber
150 g peer
250 g chufameel
50 g amandelmeel
100 g kokosolie
4 eieren
50 g rietsuiker
2 el appelazijn
2 tl baksoda
1 tl Keltisch zeezout
1 tl kaneel
1 tl vanillemerg

Bereiding:
Laat de kokosolie in een schaaltje op de AGA smelten.
Breek de eieren boven een schaal en klop ze hierin even los.
Voeg de kokosolie, appelazijn en rietsuiker toe en meng alles goed door elkaar.
Roer dan ook chufa- en amandelmeel, baksoda, zout, kaneel en vanillemerg erdoor.
Snijd de peer in blokjes (uiteraard zonder klokhuis en al dan niet geschild) en voeg deze toe aan het beslag, evenals de fijngesneden rabarber. Schep dit voorzichtig door het beslag.
Vet een cakevorm in en stort het beslag hierin.
Bak de cake eerst 10 minuten op de bodem van de braadoven en verhuis de vorm daarna naar een plek hoog in de bakoven.
Bak daar de cake in ongeveer 45 minuten gaar.
Laat de cake afkoelen alvorens je deze uit de vorm haalt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten