dinsdag 18 juli 2017

Snelle, simpele zomer-basics #2 Uiensoep


Met het 'op vakantie gaan'
ben ik niet het niets-voorbereiden-we-zien-wel-hoe-het-loopt-type
(op andere dagen trouwens ook niet...).
Ik ga graag voorbereid op vakantie
en dan vooral qua eten.

Na een lange dag reizen
wil ik me niet nog druk hoeven maken
over of we wel te eten hebben.
Nee, ik zorg dat ik iets mee heb
wat ons snel en hartig kan oppeppen.

Op ons laatste reisje naar Frankrijk
gingen er daarom 2 flessen
met onderstaande uiensoep mee.



Dat we bij aankomst konden aanschuiven
voor pizza's uit de leemoven
bereid door lieve vrienden,
maakte het alleen maar beter...
Nu konden we de volgende dag
onze heerlijke uiensoep delen
met diezelfde lieve vrienden!

 Niets is fijner
dan eten met vrienden!




Super simpele uiensoep
(ong. 2 liter soep)

Ingrediënten:
500 g ui
150 g aardappelen
1/4 c ghee
1 lit. water
naar smaak wat zout

Bereiding:
Verwarm de ghee in een grote pan op de sudderplaat.
Pel de ui en snijd deze in halve ringen.
Schep de ui om in de ghee en bak deze 5 minuten aan op de sudderplaat of de bodem van de braadoven.
Verhuis de pan dan naar een plek in de bakoven en fruit daar de ui langzaam glazig (ong. 20 minuten). Zo ontwikkelt de ui veel smaak!
Borstel ondertussen de aardappelen schoon (of schil ze) en snijd ze in blokjes.
Doe de aardappel bij de uien in de pan en schep ze even mee om.
Voeg dan het water toe en breng dit aan de kook.
Verhuis de pan naar de kookoven en kook daar in zo'n 20 minuten de aardappelen gaar.
Pureer de soep en proef even of je nog wat zout mist. Als dit zo is, moet je het nog even toevoegen.
Eet smakelijk en deel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten