maandag 18 september 2017

Lekker beter


Het was in mei al
dat ik van Fontaine uitgevers
het boek Lekker Beter
ter recensie ontving.
 Meer dan hoog tijd dus
om met jullie te delen
wat ik van het boek vind.

Het boek is geschreven door kok Ramon Beuk
en huisarts Rutger Verhoeff
met als doel:
"Schrijven over voeding waar je beter van wordt.
Beter in de prestaties die je overdag moet leveren."
Daarom zijn de recepten in het boek

ingedeeld in verschillende activiteiten,
zoals denkwerk, krachtsport en totaal fit,
en worden ze voorafgegaan
door een uitleg van 'dokter Verhoeff'
waarin hij vertelt waarom de gekozen voedingsmiddelen
zo goed zijn bij de betreffende activiteit.


Daarnaast worden alle recepten vergezeld door een stukje tekst
waarin de kok, de huisarts of beiden aan het woord komen.
Grappig om te lezen hoe compromissen gesloten moeten worden
tussen kok en huisarts
om recepten voedzaam én lekker uit te werken.
Leerzaam ook.


Ik heb me de afgelopen jaren
al vrij aardig ingelezen op het onderwerp,
maar heb met Lekker beter toch ook weer nieuwe informatie opgedaan.
Bijvoorbeeld wat ik onze kersverse brugklasser kan voorschotelen
als hij hongerig (want puber!) uit school komt
en aan zijn huiswerk moet.

En dat onze judoka na het sporten eiwitten nodig heeft
om zijn spieren sneller te laten herstellen van de inspanning
wist ik al,
maar hoe kleed ik dat het beste in?
En wat kan hij het beste vóór zijn training eten?
Verhoeff geeft me de informatie
en Beuk de inspiratie! 
Er staan overheerlijke recepten in Lekker beter,
recepten die ik zeker zo een keer ga maken,
maar daarna gebruik ik het boek,
zoals ieder kookboek,
toch op míjn manier:
als inspiratiebron voor nieuwe gerechten,
rekening houdend met de inhoud van onze voorraadkast
én met onze voorkeuren (en allergieën).
Daarin denk ik dan eigenwijs
het 'lekker beter' te weten ;)


Want ik ben, net als Ramon Beuk, van mening
dat je bouillon trekt van botten, velletjes en andere 'aanhangsels'
én ik ben wars van magere melkproducten.
Geef mij maar vol en rauw...
Ook zijn de recepten waarin géén graanproducten worden gebruikt
veruit in de minderheid.
En ja, er wordt wel gepleit voor volkoren, dat zeker,
maar ik persoonlijk voel me lekkerder
met minder graan in mijn voedingspatroon.

Lekker beter is een fraai boek,
met creatieve en minder creatieve gerechten,
met flink wat achtergrondinformatie
én vermakelijke stukjes tekst.
Ik vind het een aanrader.



Praktische informatie:
Lekker beter. De beste recepten bij je dagelijkse activiteiten.
Ramon Beuk, Rutger Verhoeff
Fontaine uitgevers
ISBN: 9789059567498
€ 19,95

Noot: Ik ontving dit boek als recensie-exemplaar. Dit heeft echter op geen enkele wijze mijn beoordeling beïnvloed.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten