zondag 22 oktober 2017

Pannenkoek van bataat en speltbloem


Niet zo lang geleden kon je hier al lezen
hoe ik een grote pannenkoek maakte
op een ovenplaat in de braadoven.
Ik vind dat ideaal werken.

Ik heb maar één ovenplaat,
maar door ook de koude plaat in te zetten
en een dubbele hoeveelheid beslag te maken,
kan ik met 10 minuten oventijd
vier buiken vullen.



Met bakken in een (pannen)koekenpan en/of de sudderplaat
zou ik veel langer bezig zijn,
de hitte uit mijn AGA verliezen
én de keuken in grijze nevelen hullen!

Het resultaat is anders, zeker.
De plaatpannenkoek wordt niet gekeerd,
wat een andere smaak oplevert.
En als je van dunne pannenkoeken houdt,
moet je gewoon in de pan bakken.
Dat is op de plaat toch net wat moeilijker voor elkaar te krijgen.
  

Pannenkoek van bataat en speltbloem
(een ovenplaat vol)

Ingrediënten:
200 g bataat
100 g speltbloem
200 ml kokosmelk
2 eieren
1 tl baksoda
1 el appelazijn
snuf zout.

Bereiding:
Schil de bataat en snijd deze in blokjes. Kook de blokjes in wat water gaar.
Mix dan alle ingrediënten tot een homogeen beslag.
Bekleed een bakplaat met bake-o-glide of bakpapier en verdeel hier het beslag over.
Schuif de bakplaat in het midden van de braadoven en bak de pannenkoek hier in ongeveer 10 minuten gaar.

Tip:
Leg plakken ham of rookvlees in het beslag op de bakplaat en laat deze lekker in je pannenkoek bakken! Het hartige combineert mooi met de zoete smaak van de pannenkoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten