donderdag 14 december 2017

Hazelnootkoekjes met anijs


De ideeën voor dit recept
schreef ik al een hele tijd geleden
in mijn 'kookboekje'.
En gisteren bleek het er dan eindelijk van te komen
om de koekjes ook daadwerkelijk te bakken!

Het plan was
dat ik ze met jongste zoon zou bakken,
maar die werd op het laatste moment
door opa uitgenodigd
om mee op kerstbomenjacht te gaan.
Quality time met opa...
daar kan ik natuurlijk niet tegenop ;)


Had ik de koekjes wél met zoonlief gebakken,
dan was het recept waarschijnlijk anders uitgevallen.

Nu had ik echter de rust
om tijdens het bijeengaren van de ingrediënten
te 'voelen' wat zou passen
en dat pakte heel goed uit!

Dat is trouwens altijd zo,
dat een gerecht goed uitpakt,
als ik intuïtief kook.
Jammer genoeg
hebben mijn hoofd, hart, buik en handen
er vaak niet de ruimte voor.



Hazelnootkoekjes met anijs
(ong. 16 koekjes)

Ingrediënten:
75 g amandelen
100 g hazelnoten
65 g gedroogde abrikoos en dadel, gemengd
75 g kokosboter
1 ei
1/2 tl gemalen anijs
1/2 tl gemalen kaneel
1/4 tl gemberpoeder
snuf zout

Bereiding:
Zet de kokosboter in een bakje op de AGA en laat daar smelten.
Doe de hazelnoten in de keukenmachine en laat deze ze grof hakken.
Haal de helft van de hazelnoten eruit en zet deze apart.
Doe dan de amandelen bij de overige hazelnoten in de keukenmachine en laat deze draaien tot je een notenmeel hebt.
Voeg de gedroogde vruchten bij het notenmeel en laat ze klein hakken.
Voeg dan de overige ingredienten (exclusief de grofgehakte hazelnoten) toe en laat de machine er een deeg van kneden.
Schep dan de grofgehakte hazelnoten door het deeg.
Het deeg mag nu opstijven in de koelkast. Hiervoor bekleden we een vorm met bakpapier (mijn vorm was 22x10cm). Het deeg moet met zo'n 2 cm hoogte worden uitgestreken. Laat het papier wat uitsteken, zodat je straks hiermee het deeg uit de vorm kunt tillen.
Laat het deeg 30 minuten opstijven in de koelkast.
Haal het deeg dan uit de vorm en leg het met het bakpapier op de bakplaat.
Snijd het deeg in blokjes, verdeel ze over het papier en schuif de bakplaat dan in het midden van de bakoven.
Bak de koekjes daar in zo'n 20 minuten af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten