zaterdag 10 februari 2018

Barefoot dl 1: op Collegien


Vandaag lees je hier deel 1
van een serie die ik al heel lang wilde schrijven.
Een serie over barefoot lopen en hardlopen
en onze ervaringen
met verschillende merken en modellen schoenen.
Ik schreef hier al eerder een berichtje,
maar intussen zijn we zoveel jaar
en zoveel schoenen verder
dat ik je er graag wat meer over wil vertellen.

Voor mij begon het drie jaar geleden
toen ik ergens op internet las
over barefoot lopen.
Ik had er een lange tijd daarvoor ook al eens over gelezen,
maar dit was het moment dat het me raakte
en ik besliste dat ik dat wilde proberen.
De hernia die ik een paar jaar eerder had,

had me het vertrouwen in mijn lichaam ontnomen.
En mijn altijd denkende hoofd zorgde ervoor
dat ik het contact met de rest van mijn lijf
niet zo makkelijk kon herstellen.
Tijd voor meer 'gronding' dus!


In huis liep ik op sloffen van Collégien
en ik besloot voortaan hiermee ook de straat op te gaan.
De sloffen van Collégien bestaan van boven uit een gebreide sok
en hebben van onder een kunststof of rubber zool.
Van welk materiaal de zool precies is,
kan ik niet vinden op de website
(met roestig VWO-4 Frans kom je niet heel erg ver),
maar het leek me een geschikt materiaal
om eens op te 'proefdraaien'.


Het was op een mooie Pinksterdag in het Archeon
dat ik mijn eerste dag 'buiten' was,
en op één heel regenachtige dag na
heb ik de sloffen in de twee maanden daarna
niet meer uitgedaan.
Ik liep er na een paar weken zelfs de wandelvierdaagse (5km) op
en verbaasde me erover
hoe snel mijn voeten weer uitgerust voelden
na het lopen van die kilometers.


De sloffen van Collégien 
zijn natuurlijk niet gemaakt voor zulk intensief gebruik buitenshuis.
De zolen gingen aan het slijten
en de 'sokken' begonnen gaten te vertonen.
 Het werd tijd dus
om me te gaan verdiepen in barefoot-schoenen
en eens een winkel op te zoeken.
 Meer daarover
kun je binnenkort lezen in deel 2 van deze barefoot-serie.

Overigens zijn de sloffen van Collégien heerlijk!
En ik ben ook nog steeds weg van de leuke patronen
die Collégien gebruikt voor het sokgedeelte.
Dat is ook waarom ik toentertijd een tweede paar kocht.
Maar de eerlijkheid gebiedt me te vertellen
dat het tweede paar nooit zo lekker gezeten heeft als het eerste.
De zool leek iets groter bij het 2e paar,
maar ze droegen krapper bij mijn tenen.
Nog steeds prima hoor,
maar niet zo om mijn voeten gegoten als mijn 1e paar.
Wie een vergelijk van de foto's van de zolen doet,
is er snel achter welk paar mijn favoriet was ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten