dinsdag 20 februari 2018

Carobe-koekjes van bakbanaanmeel


In een gesprek wat ik laatst had
werd ik weer herinnerd aan bakbanaanmeel.
Ik heb het in huis,
maar bak er te weinig mee.
Dit komt omdat ik
om de een of andere reden
niet altijd het gewenste resultaat krijg
als ik er mee aan het bakken sla.

Mijn gespreksgenote wist me te enthousiasmeren
en stuurde me het recept van Marinka van Eetpaleo.nl
voor knapperige chocolade koekjes.
Maar omdat ik geen chocolade in huis had,
verving ik deze voor wat andere dingen.



Het resultaat?
Nou... zeker geen knapperig koekje;
ook niet de tweede keer dat ik ze bakte.
Maar wel een heerlijk koekje.
Een super-heerlijk koekje.
Een super-heerlijk-goddelijk koekje.
Een koekje met maar één nadeel:
je kunt het zelfs rechtstreeks uit de vriezer eten!
Weg zelfdiscipline, weg voorraadje voor later...

Hieronder het recept.
Voor een groot deel van Marinka,
met een beetje van mij ;) 



Carobe-koek van bakbanaanmeel
 
Ingrediënten:
50 g chufameel
50 g bakbanaanmeel
1 el gelatine
1/2 tl vanillepoeder
1/2 tl carobe
1/4 tl anijspoeder
snuf kaneel
snuf zout
1/2 tl baksoda
50 g ghee
50 g kokosolie
60 ml ahornsiroop
30 g cacaoboter

Bereiding:
Laat de ghee en kokosolie in een bakje op de AGA zacht worden (niet vloeibaar).
Doe alle droge ingredienten in een ruime kom en roer ze door elkaar.
Roer de ahornsiroop door de ghee en kokosolie en voeg dit mengsel dan toe aan het meel.
Meng alles goed door elkaar.
Breek of snijd je cacaoboter in stukjes en roer deze door het koekjesbeslag.
Bekleed een ovenschaal van 30x20cm met bakpapier en strijk hier het beslag gelijkmatig in uit (een kleine centimeter dik).
Zet de schaal met inhoud in de koelkast en laat het beslag daar in ongeveer 15 minuten hard worden.
Schuif dan de ovenschaal zo hoog mogelijk in de bakoven en bak de koek hier in 20 tot 25 minuten gaar.
Laat de koek daarna afkoelen en snijd de plaat in vierkantjes. Ik sneed er zo'n 30 van.

Zoals gezegd: je kunt de koekjes invriezen om voor later een voorraad te hebben. En tenzij je vriezer heel diep invriest, is ontdooien nauwelijks nodig. (Ik eet ze rechtstreeks uit het vriesgedeelte op de koelkast - maar vergeet alsjeblieft dat ik dit gezegd heb!)

1 opmerking:

  1. Jumm! Ik ben blij dat je de koekjes lekker vindt en mocht ik je kunnen helpen bij de andere bakbananenmeel recepten die tot nu toe minder goed zijn gelukt dan kun je natuurlijk altijd mailen! Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen