vrijdag 2 maart 2018

Boerenkool-stamppot


Als ik vroeger ergens van gruwelde
was het wel de geur van gekookte boerenkool of andijvie.
Brrr!!!
Mijn moeder maakte het niet vaak,
maar als ze het maakte, in de vorm van een stamp,
verpestte ze mijn dag (die uitroep kan ze zich nog goed herinneren)
en at ik dus 's avonds niets!

En nu,
nu tref ik al enkele winters
de struiken boerenkool in mijn pakket,
soms tegelijk met de andijvie
en heb ik er mijn weg mee moeten vinden.


Voor de andijvie bleek dat simpel;
die eten we gewoon rauw.
De boerenkool vergt echter wat meer trial and error.
En zo eindigde ik onlangs de week
met enkel nog boerenkool en pastinaak in de groentelade...
En die lagen daar niet voor niets nog...


Een google-opdracht op die twee groenten
bracht me na jaren weer bij de boerenkoolstamp
en ik besloot het gewoon te proberen.
Min+ min = plus, toch?

De stamp smaakte me heerlijk
en dus verblijd ik jullie vandaag graag met het recept.
Geniet ervan!


Boerenkool-stamppot
(4 flinke porties)

Ingrediënten:
600 g kruimige aardappel
250 g pastinaak
150 g wortel
100 g ui
200 g boerenkool
75 g boter (of ghee)
1-2 el mosterd
snuf zout

Bereiding:
Was en/of schil de aardappel, pastinaak en wortel en snijd ze in blokjes van ongeveer 2 cm.
Pel en snipper de ui.
Doe deze vier groenten samen in een ruime kookpan, vul de pan met water en breng het aan de kook. Kook de groenten in zo'n 20 minuten gaar.
Was ondertussen de boerenkool, verwijder de harde nerven en hak het blad fijn.
Kook de boerenkool de laatste 5 minuten met de rest van de groenten mee.
Giet de groenten af, maar vang wel wat van het kookvocht op.
Voeg de boter toe aan de groenten, evenals een snufje zout en een lepel mosterd en stamp het zaakje fijn.
Als de stamp je nog te droog blijft, voeg dan wat van het kookvocht toe.
Proef en voeg eventueel nog wat mosterd toe.
Eet smakelijk!

Tip:
-De aardappels, pastinaak en wortel wegen samen een kilo in dit recept. Gebruik je een andere verhouding en kom je uit op een ander gewicht, pas dan je hoeveelheid boter en mosterd ook aan.
-Ik serveerde de stamp met voor ieder een grote gehaktbal. Wil je die ook maken? Ik mengde 250 g rundergehakt, 1 gesnipperde rode ui, 1 grote gesnipperde teen knoflook, 1 tl tamari en 3 tot 4 eetlepels maismeel en draaide er mooie ballen van. Even aanbakken in wat olie en dan op lagere temperatuur laten garen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten