woensdag 26 november 2014

Fermentatie update

Het werd vandaag tijd 
de kimchi naar de koelkast te verhuizen.
Ook proefden we 
of de groenten op pekelwater naar onze smaak waren.
Dat zijn ze
en dus verhuisden ook die naar de koelkast!
Maar natuurlijk 
moesten er eerst nog wat foto's genomen worden...
 
 

 
En zo kwam het, 
dat ik vanmiddag, 
in nabijheid van onze jongste zoon 
en een vriendinnetje van school, 
de potten opende.  

“Wat is dat nu weer?” 
sprak het vriendinnetje, 
dat zich bij de lunch ook al had zitten verbazen 
over al onze ‘andere’ (lees: biologische) etenswaren. 
Om te vervolgen 
met een welgemeende “Ieww”, 
toen ik het dekblad van de eerste pot afhaalde!

Ik maakte foto’s van de verschillende potten 
en natuurlijk kreeg ik van het vriendinnetje de vraag 
waarom ik dat deed. 
“Oh, ik snap het. 
Zodat andere mensen het ook kunnen maken!” 
sprak ze begrijpend. 
Toen keek ze nog eens naar de potten 
en veranderde 
de begrijpende blik snel 
in een blik van onbegrip. 
“Ja sorry hoor, 
maar ik hoop niet dat mama dat dan ook leest!”

Ernst en ik lachten er hard om toen ik het hem vertelde. 
Tja, 
gefermenteerde groenten zien er nu eenmaal niet zo sexy uit!
 Hoewel... ;)



Maar weet je, 
die groenten smaakten ontzettend goed 
en te weten dat je met elke hap 
een enorme hoeveelheid probiotica binnenkrijgt, 
maakt me bij voorbaat al blij. 

Uiteindelijk 
is het je poep 
die je vertelt 
hoe het met je gaat, 
toch?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten