woensdag 10 juni 2015

What's cooking op 9 juni: Soort van ajam pangang en een lekker taartje!


Iemand noemde het woordje 'rijst'
en ineens had ik zin in rijst met kip
met van die 'soort van ajam pangang saus'
zoals mijn moeder die vroeger maakte.


Natuurlijk paste ik het recept aan
naar de Nanda van nu,
maar de smaak was voortreffelijk!
"Mama, kunnen we dit morgen wéér eten?"
Uh, nee dus,
want het kleine hapje wat in de pan bleef zitten
is echt te weinig
voor een volwaardige maaltijd!


Ik kookte een cup rijst
op de AGA-manier
en braadde ondertussen wat blokjes kipfilet aan.
Daar ging fijngesneden paksoi bij
en een kleine portie peultjes
die de tuinder als bijgerecht in het groentepakket deed.
Een blik gepelde tomaten, fijngesneden,
een blikje tomatenpuree,
een schepje suiker,
een theelepel sambal,
flinke scheut sojasaus,
wat djahé en Keltisch zeezout
en nog wat knoflookpoeder.
Afmaken met wat bieslook
en niets meer aan doen!

Of toch wel:
om de saus te binden
voegde ik wat gelatine toe.




's Avonds zou er bezoek komen
en wilde ik iets bij de koffie kunnen serveren.
Ik deelde dit recept door drieën
en verving de appel
door aardbei en nectarine.


En omdat we de gasten niet
zomaar iets voor wilden schotelen,
proefden we het taartje voor de zekerheid
als toetje maar even voor ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten