vrijdag 6 februari 2015

Buffelmelk

Zoals ik al eens eerder schreef,
hebben wij elke week een zuiveldag;
de dag waarop het grootste gedeelte 
van de wekelijkse aanvoer melk
verwerkt wordt.

Gisteren haalde Ernst de 10 liter op
en vierden we feest
omdat het voor de eerste keer in maanden
weer 100% buffelmelk was.
In de tijd dat de stoere dames met zwangerschapsverlof waren,
hadden we koemelk.
Lekker hoor, maar oh,
wat houden wij van die buffelmelk
die onze kefir zoveel romiger maakt
en onze yoghurt zoveel dikker
en beide producten zoveel voedzamer.

Vol enthousiasme haalden we de kefir uit de koelkast,
maar die bleek nog wat verder te mogen rijpen.
Dat deed ie dus, lekker dicht bij de AGA, tot vanochtend.
En toen richtte ik mijn eigen 'bottel-lijntje' weer in.



 Twee 2-liter potten werden gevuld
met melk en kefirkorrels.
Die kunnen zondag weer afgegoten
en ververst worden.
De kefirdrank die nu uit de potten kwam,
schonk ik in literflessen.
Bijna twee liter koemelk-kefir
en bijna twee liter buffelmelk-kefir.


Daarnaast vulde ik een 1,5-liter pot
met een bodempje yoghurt en buffelmelk.
Die zette ik achter op de AGA,
naast de pot die ik er gisteravond al neerzette!
Wat zullen we weer smullen ;)
 

En ja, je ziet het goed...
ik gebruik nog steeds broekspijpen
om de potten te 'isoleren' of te beschermen tegen daglicht!
Eigenlijk best beschamend voor een meisje
wat onder eigen naailabel verkoopt ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten