woensdag 19 augustus 2015

What's cooking op 19 augustus 2015: Broccoli-yoghurt quiche

 We hadden aardig wat broccoli liggen
en dus werd het vandaag tijd
daar eens wat van te verwerken.
De keus viel op een hartige taart.


In eerste instantie wilde ik het deeg voor de bodem zelf maken,
maar later bleek het 'niet genoeg tijd' scenario in werking te treden
en werd het een bodem van bladerdeeg.


Ik sneed 2 struiken broccoli in roosjes
en blancheerde die even
in kokend water op de hete plaat.
Die roosjes gingen, goed uitgelekt, op het bladerdeeg.
Ondertussen was het onsje gerookte baconstukjes
lekker aangebakken
en dat verdween tussen de broccoliroosjes.

De steel van de broccoli schilde ik
en ook die werd in stukken geblancheerd.
Die stukken gingen daarna in de blender
en vormden daarin al snel een sausje
met 500 ml yoghurt en 6 eieren.

De saus ging over de broccoli
en ik maalde er nog wat peper overheen.
Toen schoof ik de ovenschaal op de bodem van de braadoven.

40 minuten later kwam die daar prachtig uit.


Door de yoghurt had de taart een lichte zure smaak.
Ik vond het wel lekker,
maar onze jongste moest er niet veel van hebben.



Houd jij ook niet van licht zure smaak?
Gebruik dan gewoon kookroom in plaats van yoghurt.

Ik gebruik in het recept geen kaas
omdat ik één 'lust geen kaas' kindje
en één 'mag niet alle kaas' kindje heb.
Maar natuurlijk smaakt deze broccoli-yoghurt quiche
ook weer anders
als je er mozzarella door verkruimelt
en/of kaas overheen raspt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten