vrijdag 2 oktober 2015

PK-tje


Een flesje bier?
Nee hoor.

Ik kocht deze fles zondag op de Naarbuitenfair
waar we stonden met onze Schapen Wolken Dromen spullen.
'PK tje' heet het,
genoemd naar hoofdbestanddeel paardenmelk.



Het is echter niet zomaar paardenmelk
(hoewel paardenmelk al niet 'zomaar' is,
er worden heel bijzondere eigenschappen aan toegedicht).
In de fles zit wei van paardenmelk
die gefermenteerd is met kombucha.


Het etiket en bijgaande flyer vertellen:
Met zijn zeer hoog gehalte aan zuurvormende probiotica 
zal PK-tje in de eerste plaats de darmflora veranderen. 
Rommeling in de darmen, 
geen paniek, dat is van voorbijgaande aard.

Die rommeling in de darmen ervaar ik inderdaad,
maar die is niet heel vervelend.
Daarbij moet ik dan wel opmerken
dat de aanbevolen dosering van PK-tje
drie maal daags 50 ml is,
maar ik slechts eenmaal per dag,
ongeveer 65 ml drink.
 Dat is te weinig
om te kunnen zeggen of het veel voor mijn lijf doet.

Als ik nogmaals de flyer mag citeren:
 Met zijn hoog gehalte aan rechtsdraaiend melkzuur
en vitamine B-complex
heeft PK-tje een stimulerende invloed op de spijsvertering.
PK-tje zuivert 
dankzij een hoog gehalte aan glucuronzuur.
Het ondersteunt de werking van de lever
en dit laat zich vrij snel voelen in een sterkere vitaliteit.
De gefermenteerde paardenmelk,
rijk aan vitamines, mineralen en sporenelementen,
heeft een revitaliserende invloed
en helpt de veroudering van de huid vertragen.

Klinkt veelbelovend toch?
En als ik kijk wat de kefir-fermentatie
de afgelopen jaren
aan enorme plus voor onze gezondheid heeft opgeleverd,
geloof ik zeker dat dit PK-tje dat ook in zich heeft.


Voor mij is het echter geen blijver.
PK-tje bevat door de fermentatie alcohol,
afhankelijk van het proces
is dit percentage maximaal 1%.
Ik kan echter niet tegen alcohol.
Ik krijg er rode vlekken van.
In mijn melkkefir heb ik er geen last van,
in de waterkefir soms,
afhankelijk van het fruit en proces tijdens de tweede fermentatie.
En in het geval van dit PK-tje
blijkt de maximaal 1% voor mij te veel.


Ik drink 'mijn borreltje',
voel de gloed naar mijn nek en hoofd trekken
en neem er dan snel een flink glas water achteraan.
Om PK-tje uit te proberen,
voor de ruime week dat de fles meegaat,
vind ik het geen probleem.
Maar voor de langere termijn
lijkt het me voor mijn lichaam
eerder een belasting dan een ondersteuning.


De kombucha komt van Komboefarma,
de paardenmelk van 't Groeske.
Voor meer informatie kun je bij die laatste terecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten