donderdag 12 januari 2017

Donderdag...



Billen op een kussen,
rug tegen de warme AGA...
Wat een heerlijk plekje is dit toch!

Naast me ligt de kater,
ook met zijn rug tegen het warme fornuis,
opgerold in een mandje
waar hij precies in past.
Of misschien ook wel niet,
poezen hebben daar talent voor.


Ja,
die altijd warme AGA
is in deze dagen een zeer populaire huisgenoot.
Twee warme zijdes zijn beschikbaar
en eigenlijk ook standaard
door een rug in gebruik genomen.



De warmhoudoven
ligt continu vol met pittenkussens.
Overdag dan hè,
want 's avonds
verhuizen de kussentjes mee naar boven
om koude bedden te voorzien
van een prettige inslaap-warmte.



Er zijn dagen
dat ik me er voor vele uren nestel,
laptop, boek en aantekeningenschrift bij de hand,
en kennis vergaar.
Over de lekkerste recepten met pastinaak
(daar verschillen de meningen over),
de beste manier om een composthoop aan te leggen,
het nut van bacteriën in je darmen
en schimmels in de grond
en nog veel meer van dat soort zaken.
Tja,
een mens kan maar interesses hebben,
niet waar?



De kans om stijf te worden,
zo zittend op het kussen,
krijg ik niet.
In een vast ritme loopt mijn ovenwekker af
en dan is het tijd om in actie te komen.
Sinds een paar maanden
mag ik namelijk
voor meerdere gezinnen én een kinderopvang
brood bakken.
En natuurlijk ook nog voor onszelf!
Dat zijn zo'n 10 broden per week!



Ik bak volgens een speciaal recept,
in een speciale vorm.
Dat betekent dat ik iedere 45 minuten
de vorm moet legen
en vullen met nieuw deeg
om 's middags aan de schoolpoort
iedereen te kunnen voorzien van hun bestelling.
Het houdt me in beweging...

Het feit dat de AGA 24 uur per dag,
alle dagen,
aanstaat en dus gas verbruikt,
is iets waar dit milieubewuste meisje
regelmatig buikpijn van heeft.
Hoe fijn is het dan
dat ik mijn oven
nu nog optimaler kan gebruiken?



Daarbij,
het is gewoon leuk om iets voor anderen te doen!
Daar geniet ik van.
Ik overweeg dan ook een carrière move:
pop-up engeltje,
dat lijkt me wel wat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten