zaterdag 4 februari 2017

Cottage pie met spitskool




Als kind
lustte ik geen aardappelen
en geen melk
(en nog heel veel dingen meer),
maar als mijn moeder
deze twee ingrediënten samenvoegde
om er aardappelpuree van te maken
dan at ik een enorme hoeveelheid weg!



Hoewel ik tegenwoordig
de aardappelpuree anders klaar maak,
is het nog steeds een favoriet.
Het zullen de 'childhood memories' wel zijn
die er voor zorgen
dat ik er eigenlijk altijd
te veel van eet...

Ik geloof dan ook niet
dat ik je nog hoef te vertellen
wie zich tijdens de lunch
over de restjes van deze cottage pie ontfermde ;)



Cottage pie met spitskool
(4 - 6 porties)

Ingrediënten:
1 kg aardappelen
250 g wortelpeterselie
1/3 c ghee
1 ei
200 g rundergehakt
4 uien
1 spitskool
1 flinke knoflookteen
1 el curry madras
1 el gerookt paprikapoeder

Bereiding:
Schil de aardappelen, was ze en snijd ze in blokken.
Schrob de wortelpeterselie en snijd deze in plakken.
Kook de aardappelen en wortelpeterselie samen gaar.
Pel en snipper de uien en knoflook.
Snijd de spitskool in fijne slierten.
Fruit de ui aan in wat olie in een grote braadpan.
Voeg het gehakt toe en rul dit bruin.
Voeg knoflook en spitskool toe en schep dit even om.
Voeg de kruiden toe en meng alles goed door elkaar.
Laat het gerecht, onafgedekt, even stoven, zodat het vocht uit de spitskool verdampt.
Stamp de aardappelen en wortelpeterselie fijn.
Voeg de ghee en het ei toe en stamp alles goed door elkaar.
Schep de aardappelstamp op het gehaktmengsel en smeer de bovenkant mooi uit.
Zet de pan op een rooster op de braadovenvloer en laat de stamp daar in 10 tot 15 minuten nog wat kleuren.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten