vrijdag 24 februari 2017

Gehaktballetjes in zoete tomatensaus

 
Gehaktballetjes
in een zoete tomatensaus;
daar had ik zin in.
En natuurlijk
moest daarbij ook een goede greep
uit de voorraad groente worden gedaan!
 
Mijn brein sloeg aan het denken
en stuurde mijn handen aan
bepaalde dingen bij elkaar te pakken.
 
Gelukkig was ik niet te zuinig
en kon ik de vraag
of vriendje R mee mocht blijven eten
positief beantwoorden.
Gezellig!
 
 
Gehaktballetjes in zoete tomatensaus
(4-5 porties)
 
Ingrediënten:
1 Chinese kool
220 g ui
250 g bataat
100 g gedroogde abrikozen
1 liter tomatensaus
1-2 el balsamico-azijn
1-2 el ahornsiroop
snuf zout en (staart)peper
 
Voor de balletjes:
250 g rundergehakt
2 el amandelmeel
1-2 el maanzaadmeel
1/2 tl ahornsiroop
 
Bereiding:
Meng het gehakt met de ahornsiroop en twee soorten meel. Zorg ervoor dat het mengsel stevig genoeg is om ballen van te draaien.
Draai balletjes ter grote van een pingpongbal.
Verhit wat olie in een grote braadpan en braad hier de balletjes in aan.
Pel en snipper ondertussen de ui en snijd de bataat in blokjes.
Doe dit allebei bij de balletjes in de pan en bak het even aan.
Snijd de Chinese kool in smalle repen en voeg deze toe in de pan, evenals de in stukjes gesneden abrikozen. Schep dit even goed mee om.
Knijp de knoflookteentjes uit in de pan en voeg tomatensaus, balsamico en ahornsiroop toe.
Roer alles goed door elkaar en laat alles dan afgedekt een kwartiertje in de kookoven sudderen.
Proef en breng op smaak met zout en peper, en eventueel nog wat balsamico of ahornsiroop.
Ik serveerde de balletjes met zilvervliesrijst, maar dit kun je ook achterwege laten of vervangen door iets anders.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten