vrijdag 16 september 2016

Herfstmuffins met een zomers toefje


Half september.
De meteorologische herfst heeft zijn intrede al gedaan,
maar het zweet dat hoort bij 32 graden
gutst langs mijn lijf naar beneden...

Geïnspireerd door de printables van Radbag
probeerde ik deze fraaie nazomer
te vangen in een muffinblik.

Ik presenteer jullie:


[tromgeroffel]


 pompoenmuffins met ananasfrosting
(12 herfstmuffins met een zomers toefje)

Ingrediënten:
voor de muffins
300 g chufameel (of gewone tarwebloem)
200 g pompoenpuree
3 eieren
50 ml kokosolie
3 el ahornsiroop
1 el appelazijn
1 tl baksoda
1/2 tl kaneel
1/2 tl zout

voor de ananasfrosting
100 g cashewnoten (minimaal 3 uur geweekt)
100 g ananas
2 el kokosmelk
1 el honing
1/2-1 tl rode bietpoeder (als je roze crème wilt)

Bereiding:
Meng alle ingrediënten voor de muffin met een mixer of in de keukenmachine door elkaar tot een mooi beslag. Let op, het wordt een vrij stevig beslag.
Bekleed je muffinblik met velletjes bakpapier of zet papieren muffinvormpjes klaar.
Verdeel het beslag over 12 vormen.
Bak het beslag bovenin de bakoven (180 ˚C) in zo'n 20 minuten gaar.

Terwijl de muffins in de oven staan, kun je de ananasfrosting bereiden.
Giet het weekwater van de cashewnoten af.
Meng dan in een keukenmachine alle ingrediënten voor de frosting tot een egaal papje. Als de frosting niet glad genoeg is naar je zin, voeg je nog wat extra kokosmelk toe.

Serveer de muffins met een lekkere klodder ananascrème op de bovenkant. En maak het feestje compleet met nog een stukje ananas erop en natuurlijk een vrolijke prikker erin, bijvoorbeeld die van Radbag!



En als je daar dan toch op de site bent,
maak dan zeker ook een verlanglijstje voor je verjaardag!

Foodie als ik ben,
ga ik voor de zelf-kaas-maak-set,
een mooie aanvulling op mijn kefir- en yoghurtlijntje,
waarmee ik bijvoorbeeld de verkoudheidsnoepjes hier in huis
van een nieuwe leuke vorm kan voorzien.


En omdat ik zo kan genieten
van de speelse momenten van onze 15-jarige katten
zal ook de robotgestuurde stofbal niet ontbreken op het lijstje.
Hoe zouden ze daar op reageren?

Helaas duurt het nog wel een tijd
voor ik weer jarig ben.
Volgende maand vieren we eerst de verjaardag
van de oudste zoon (12 jaar alweer!).
Gadgetfreak als hij is,
zal hij snuffelend bij Radbag
zeker een behangrol aan wensen kunnen vullen.
Met stip op één?
Maar of zijn ouders dat nou een goed idee gaan vinden ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten